ІНТЕГРоване навчання В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
"Ідеї інтегрованого
навчання сьогодні надзвичайно актуальні, оскільки сприяють успішній реалізації
нових освітніх завдань: дають можливість учителеві разом з учнями опанувати
значний за обсягом навчальний матеріал, досягнути формування міцних,
усвідомлених міжпредметних зв’язків, уникнути дублювання у висвітленні низки
питань."
Інтеграція
(латинське integratio - відновлення, від integer - цілий) означає об'єднання в
ціле будь-яких окремих, раніше ізольованих частин або елементів.
Інтеграція (від лат. integer - повний, цільний) - це створення нового цілого на основі виявлення однотипних елементів і частин із кількох раніше розрізнених одиниць (навчальних предметів, видів доцільності та ін.)". Реалізація ідей інтеграції і гуманітарізації передбачає докорінну перебудову не лише педагогічного мислення, а й усієї системи освіти - вихід учителя за межі власного предмета.
Інтеграція – це процес взаємодії, об’єднання, взаємовпливу, взаємопроникнення, взаємозближення, відновлення єдності … двох або більше систем, результатом якого є утворення нової цілісної системи, яка набуває нових властивостей та взаємозв’язків між оновленими елементами системи.
Американський педагог Дж. Гіббоне висловлював думку, що інтегрувати – це поєднувати частини систем таким чином, щоб результат об’єднання в сумі перевершував їхнє значення до взаємодії.
На думку Н. Костюка, “інтеграція – це процес взаємодії елементів із заданими властивостями, що супроводжується встановленням, ускладненням і зміцненням істотних зв’язків між цими елементами на основі достатньої підстави, в результаті якої формується інтегрований об’єкт (цілісна система) з якісно новими властивостями, у структурі якого зберігаються індивідуальні властивості вихідних елементів”.
Деякі вчені, зокрема Н.С. Антонов, розглядають поняття “інтеграція” в загальнонауковому аспекті, визначаючи його природне протиставлення поняттю “диференціація” та наголошуючи на високому рівні системності: “це процес взаємопроникнення, ущільнення, уніфікації знання, який проявляється через єдність з протилежним йому процесом розчленування, розмежування, диференціації”.
У сучасній школі міжпредметна інтеграція здійснюється різними
шляхами:
– створення інтегрованих курсів –
навчальних предметів, які адаптують для вивчення та інтегрують знання декількох
наук або видів мистецтв;
– розроблення нових форм уроків (урок
з міжпредметними зв’язками, інтегрований урок, бінарний урок);
– впровадження навчальних проектів;
– організація тематичних днів та
тижнів.
Етапи
реалізації міжпредметної інтеграції змісту навчання (від простого до
складного):
– введення міжпредметних зв’язків на уроках
суміжних дисциплін на основі репродуктивної діяльності та елементів
проблемності;
– постановка міжпредметних
навчальних проблем і самостійний пошук їх вирішення на окремих уроках;
– систематичне проблемне навчання на
основі ускладнених міжпредметних проблем всередині окремих курсів;
– включення спочатку двосторонніх, а
потім і багатосторонніх зв’язків між різними предметами на основі координації
діяльності вчителя;
– розробка широкої системи в роботі
вчителів, які здійснюють міжпредметні зв’язки як в змісті й методах, так і в
формах організації навчання, включаючи позакласну роботу і розширюючи межі
програми.
Переваги інтегрованого навчання для учнів:
– більш чітке розуміння мети кожного
предмету в різних контекстах;
– більш глибоке розуміння будь-якої
теми, завдяки її дослідженню через кілька точок зору;
– краще усвідомлення комплексного
підходу, через який предмети, навички, ідеї та різні точки зору пов’язані з
реальним світом;
– вдосконалення навичок системного
мислення.
Вміння
бачити взаємозв’язки всіх аспектів життя, зрештою, стає звичкою, яка буде
допомагати учням протягом усього їхнього життя.
Процес інтеграції вимагає виконання певних умов:
– об’єкти дослідження однакові або
досить близькі (тоді ми досліджуємо об’єкт з різних сторін, використовуючи
навчальний матеріал різних дисциплін);
– у навчальних предметах
використовуються однакові або близькі методи дослідження предметів та явищ
(тоді ми демонструємо спосіб пізнання дійсності на прикладах з різних
предметів);
– те, що пізнається, підпорядковується
загальним закономірностям, які вивчаються на уроці (тобто ми узагальнюємо
навчальний матеріал з різних навчальних дисциплін та пізнаємо більш складну
систему).
Інтеграція
навчального матеріалу з різних навчальних предметів відбувається, як правило,
чи навколо певного об’єкта чи явища довкілля, або для розв’язання проблеми
міжпредметного характеру, або для створення творчого продукту.
Таким
чином,
інтегроване навчання – це навчання, яке ґрунтується
на комплексному підході. Освіта розглядається через призму загальної картини, а
не ділиться на окремі дисципліни.
Існує
багато видів інтеграції: за методами, прийомами, способом, рівнями, напрямами.
Шляхи
інтеграції можуть бути горизонтальні - об'єднання схожого
матеріалу в різних навчальних предметах і вертикальні - об'єднання одним
учителем у своєму предметі матеріалу, який тематично повторюється в різні роки
навчання на різних рівнях складності.
Проаналізувавши структуру інтеграції,
можна виділити наступні рівні (ступені) інтеграції:
1.Тематична інтеграція (з двох-трьох
навчальних предметів розкривають одну тему). Цей рівень можна назвати
ілюстративно-описовим.
2.Проблемна інтеграція (одну проблему
вирішують учні можливостями різних предметів).
3.Концептуальна інтеграція (концепція
розглядається різними навчальними предметами в сукупності всіх їх засобів і
методів).
4.Теоретична інтеграція (філософське взаємопроникнення
різних теорій).
як засіб активізації
пізнання учнів
Впровадження інтеграції
предметів у навчальний процес дають змогу удосконалити пізнавальні інтереси
учнів. Від вчителя початкової ланки залежить, чи стануть знання, отримані в
початковій ланці, стартом для активізації подальших процесів пізнання, що
очікують дитину в старших класах. В навчанні показником розвитку учня є його
здатність переносити знання з одного предмета на інший, вміння узагальнювати
відоме і синтезувати нове.
Практика підтверджує, що хороші
підстави для проведення інтегрованих уроків дає поєднання предметів:
- навчання грамоті - письмо;
- читання - рідна мова;
- читання - музика - малювання;
- математика - праця;
- природознавство - музика - малювання - праця.
Для інтегрованих уроків характерна
змішана структура, що дозволяє маневрувати при організації змісту, викладати
окремі його частини різними способами. При плануванні таких уроків враховується
наступне:
- об'єднуються блоки знань, тому надзвичайно важливо правильно визначити головну мету такого уроку, яка зображатиме його специфіку - інтегративність,
- зі змісту предметів беруться тільки ті відомості, які необхідні для реалізації мети;
- у змісті навчального матеріалу встановлюється велика кількість зв'язків (внутрішньо предметних, міжпредметних, поза предметних);
- частини інтегрованого змісту структуруються так, щоб вони стали логічно необхідною ланкою уроку та отримали остаточне завершення;
- потрібний ретельний вибір методів і засобів навчання, а також визначення оптимального навантаження різними видами діяльності учнів на уроці.
Великий
інтеграційний потенціал мають уроки музики, образотворчого мистецтва, трудового
навчання, оскільки різні види художньо-естетичної діяльності, конструювання
вдало поєднуються із вивченням певних мовних, природничих понять, із читанням
художніх творів. Враховуючи те, що учень не може довго сприймати одноманітної
інформації, поєднання на уроці двох-трьох навчальних предметів забезпечує
активізацію пізнавальної діяльності дітей, стимулює інтерес до навчання,
показує взаємозв’язок навчальних дисциплін, зв’язок з життям...."
Н.С.Вегера пропонує такі ознаки інтегрованого уроку:
- тема і завдання уроку повинні логічно витікати з попередніх
тем і бути пов’язаними з наступними;
- структура уроку - це єдине ціле, а
не калейдоскоп завдань і дій, тому
інтеграція повинна мати систематичний характер;
- перенавантаження враженнями обтяжливе
для маленьких школярів.
Підготовка
до уроку за інтегрованим принципом вимагає від вчителя певних поетапних
дій, як то:
1. Аналіз річного календарного
планування з метою оптимального добору споріднених тем.
2. Зіставлення вимог відповідно до
Державних стандартів щодо обраних тем.
3. Формулювання загальних понять,
корегування часу на їх вивчення.
4. Підбір форм і методів для
реалізації навчальних завдань, проект структури уроку.
5. Визначення різноманітних завдань уроку для оптимального
навантаження учнів.
6. Підбір дидактичних матеріалів.
Таким
чином, можна стверджувати, що інтегрований урок - це урок, в якому навколо
єдиної теми об’єднані матеріали декількох предметів за різними складовими.
Цілком зрозуміло, що учні під час
інтегрованого уроку мають бути охоплені різними видами діяльності в
оптимальному для них режимі.
Типи інтегрованих
уроків за способами інтеграції
Види діяльності, що інтегруються зі словесною творчістю
|
Їх пізнавальні можливості
|
1 вид. Ігрова
та предметно-практична діяльність: малювання, інсценізація, відгадування
загадок, діалог, хоровий спів з елементами танцю, ознайомлення з навколишнім,
народознавство.
|
Орієнтує на
чуттєві способи пізнання, оволодіння уміннями вичленовувати ознаки,
знаходити родові, видові ознаки; спільні й відмінні; істотні й неістотні,
класифікувати їх; розширення уявлень про значення конкретних слів.
|
2 вид. Спілкування з природою, народознавство, відгадування загадок, виразне читання віршів, інсценізація,
малювання, дослідницька діяльність.
|
Вводити в
процес народження образного вислову, допомагає розкрити сутність зв'язків і
залежностей у природі.
|
3 вид. Сприймання
музичного й образного світу; художня праця,
народознавство, інсценізація, відгадування загадок, виразне читання
віршів.
|
Спрямований
на розвиток уяви, розширення розуміння значення слів, що пояснюють
поведінку людей, явища природи, суспільні події.
|
4 вид. Сприймання
та аналіз тексту, художнього та пізнавального (на природничу, історичну,
народознавчу тематику); слухання музики; сприймання картин, діафільмів,
словесне малювання, інсценізація.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар